Projektowanie ulotek to może być dobry pomysł na biznes, szczególnie jeżeli się na tym znasz, jesteś doświadczonym grafikiem i chcesz kształcić się w tym kierunku. Możesz również zatrudniać takie osoby, tak więc własna wiedza graficzna nie jest obowiązkowa, chociaż zdecydowanie ułatwi start.
Do założenia studia graficznego nie musisz posiadać niezbędnego informatycznego wykształcenia. Ważny jest zmysł artystyczny i dobry gust, bo to pozwoli ocenić pracę twoich pracowników i współpracowników. Przyszłemu właścicielowi takiej firmy niezbędna jest smykałka do marketingu i reklamy, którą trzeba będzie wykorzystać do pozyskiwania zleceń. Jako właściciel studia graficznego możesz być samoukiem lub po prostu zatrudniać fachowców, którzy całą merytoryczną część wezmą w swoje ręce.
Zarejestrowanie własnego studia graficznego nie jest skomplikowane. Działasz tutaj według ogólnych zasad obowiązujących przy zakładaniu indywidualnej działalności gospodarczej, która nie wymaga dodatkowych koncesji i zezwoleń na funkcjonowanie.
W pierwszej kolejności za pomocą internetu wpisujesz firmę do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Tym samym zgłaszasz działalność do urzędu statystycznego, który nadaje numer REGON i do urzędu skarbowego, który nadaje NIP. Jako przedsiębiorca będziesz musiał wybrać jedną z czterech form opodatkowania: rozliczenie na zasadach ogólnych, podatek liniowy, karta podatkowa, ryczałt ewidencjonowany. Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej można złożyć również bezpośrednio w urzędzie gminy zgodnym z miejscem zamieszkania przedsiębiorcy. Następnie trzeba załatwić jeszcze formalności związane z ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym swoich pracowników w ZUS (masz na to 7 dni od daty rozpoczęcia działalności podanej we wniosku CEIDG) oraz w urzędzie skarbowym (gdy będziesz chciał wystawiać faktury VAT, będziesz musiał złożyć w skarbówce deklarację VAT-R i wpłacić 170 zł). I już tylko czekasz na numery NIP i REGON oraz na potwierdzenie założenia działalności gospodarczej. Jako prężnie działający przedsiębiorca powinieneś założyć firmowe konto w banku oraz wyrobić pieczątkę. Jeśli będziesz zatrudniał pracowników, to nie zapomnij o swojej działalności poinformować jeszcze Państwową Inspekcję Pracy. Masz na to 30 dni.
Teoretycznie na początku możesz działać w domu, jednak to nie jest najlepszy pomysł pod względem wizerunkowym, gdyż wielu zleceniodawców ceni sobie wizyty w biurze firmy.
Studio graficzne nie będzie działało bez podstawowego oprogramowania. Potrzebne są programy graficzne służące do tworzenia i modyfikacji plików graficznych. Inne programy służą do grafiki rastrowej, a jeszcze inne do wektorowej dwuwymiarowej i trójwymiarowej. Zatem każdy musi dobrać oprogramowanie do swoich indywidualnych potrzeb i zakresu działania firmy.
Do promocji firmy będziesz potrzebował reklamy i własnej atrakcyjnej i dobrze wypozycjonowanej w sieci strony internetowej. Tanią promocją będzie oklejenie reklamą firmy własnego auta. Oczywiście do sukcesu niezbędna będzie ciekawa i łatwa do zapamiętania nazwa firmy i atrakcyjne, nowoczesne logo. Ale to pestka dla dobrego grafika i marketingowca.
Miejsce prowadzenia działalności może być dowolne, szczególnie jeżeli skupisz się na obsłudze klientów przez internet. Jeżeli jednak chcesz pozyskiwać większe zlecenia spotkania osobiste mogą okazać się obowiązkowe. Wtedy lokalizacja firmy ma znaczenie i Warszawa wydaje się dobrym miejsce. Jest tutaj bardzo wiele firm które będą potencjalnymi klientami na Twoje usługi.
W przypadku klientów z Warszawy, warto jest się reklamować po hasła typu „projekt ulotek Warszawa” ponieważ z dużym prawdopodobieństwem w taki sposób będą poszukiwać usług klienci.
KOSZTY
Koszty inwestycji:
-wynajem lokalu (na rok) 36 tys. zł
-wyposażenie firmy: ok. 20 tys. zł
-reklama ok. 2 tys. zł
SUMA: 58 tys. zł
Koszty miesięczne (w mniejszej miejscowości):
-wynajem lokalu ok.3 tys. zł
-pensja grafika 2,5 tys. zł netto
-opłaty stałe (m.in. ZUS za siebie i jednego pracownika) ok. 2 tys. zł
SUMA: 7,5 tys. zł
DOCHÓD (w mniejszej miejscowości):
-Przychody miesięczne
przy zamówieniu: projekt i uruchomienie strony internetowej, sklepu internetowego, serwisu internetowego, zaprojektowanie logo, wizytówki oraz folderu konkretnej firmie
ok. 15 tys zł
-Dochód przed opodatkowaniem: ok. 7,5 tys. zł
-Dochód po opodatkowaniu (podatek liniowy 19 proc.): ok. 6 tys. zł
Profesjonalny projektant powinien współpracować ze sprawdzoną zaufaną drukarnią, ponieważ często klienci pytają gdzie drukować lub proszą o kompletną usługę już z wydrukowaniem. Warto jest budować relacje komplementarnych usług. Taką drukarnią może być www.megraf.pl z Warszawy. Oferta druku banerów https://megraf.pl/druk-banerow-warszawa/ . Drukarnia którą się poleca powinna być sprawdzona, szybka i oferować produkt wysokiej jakości.